• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2
دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اعلام کرد

برگزاری انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌ها به ۲۰ اسفند موکول شد

  • کد خبر : 1506
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱
برگزاری انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌ها به ۲۰ اسفند موکول شد
دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اعلام کرد: تاریخ برگزاری دهمین دوره انتخابات هیات‌ نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور از 10 اسفند به 20 اسفند 1401 تغییر کرد.

صنعت و‌ بازار– دبیر انجمن نظارت بر انتخابات با اعلام این خبر که زمان برگزاری انتخابات دوره دهم هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور از ۱۰ اسفند به ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ تغییر کرده است، گفت: با توجه به کثرت اعتراض‌ها و مستندات ابرازی نامزدان انتخاباتی و ضرروت بررسی دقیق آنها برای حفظ حقوق داوطلبان، اعضای انجمن نظارت تصمیم گرفتند، زمان برگزاری انخابات را به تعویق بیاندازند.

جهانبخش سنجابی، دبیر انجمن نظارت بر انتخابات در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور، ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شود؛ اما اعضای انجمن نظارت بر انتخابات در دوازدهمین نشست خود به این نتیجه رسیدند که با توجه به وضعیت ثبت‌نام‌ها در این دوره که رشد قابل توجهی داشت و نتیجه بررسی‌های هیات‌های نظارت بر انتخابات اتاق‌های استانی و کثرت اعتراض‌ها به نظرات این هیات‌ها لازم است زمان برگزاری انتخابات را عقب بیاندازیم.

بر اساس اظهارات او میزان مستنداتی که لازم است افراد برای رفع نواقص پرونده‌ و تایید صلاحیت خود، بارگزاری کنند، در بازه زمانی تعیین شده، ممکن نبود و چون امکان داشت تا دقت فدای سرعت شود، تاریخ انتخابات را تغییر دادیم. در این بین عده‌ای هم با توجه به تعطیلات پایان هفته و شرایط آب‌وهوایی یکشنبه که اولین روز کاری این هفته بود، فرصت رفع نواقص پرونده خود را پیدا نکردند.

دبیر انجمن نظارت بر انتخابات علت دیگر عقب افتادن زمان برگزاری انتخابات را به آمار پایین ثبت‌نام رای‌دهندگان حقیقی که کارت بازرگانی نداشتند برای احراز اهلیت تجاری و اقتصادی خود عنوان کرد.

سنجابی همچنین درباره علل بالا بودن تعداد اعتراض‌های واصله ابتدا به عدم دقت کافی در فرآیند ثبت‌نام و بازگزاری اسناد و مدارک توسط افراد اشاره کرد و در عین حال از نبود وحدت رویه لازم در بررسی پرونده‌های موجود توسط هیات‌های نظارت بر انتخابات در اتاق‌های سراسر کشور سخن گفت.

او ادامه داد: رای‌دهندگان حقیقی که فاقد کارت بازرگانی هستند و نزیدک به ۹ هزارو ۶۰۰ نفر برآورد می‌شوند، مکلف بودند تا ۳۰ بهمن ماه برای احراز اهلیت، ثبت‌نام کنند. آمار ثبت‌نامی این افراد در پورتال مورد نظر قابل قبول نبود و کمتر از ۱۰۰۰ نفر بودند. یعنی ۹۰ درصد از رای‌دهندگان حقیقی ثبت‌نام نکرده بودند.

سنجابی اتخاذ تصمیم برای تغییر زمان برگزاری انتخابات را برای اعضای انجمن، سخت توصیف کرد و افزود: با این حال، به عقب افتادن تاریخ انتخابات، تسهیلاتی را در اختیار انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان قرار داد.

او در ادامه به بازتنظیم تقویم انتخابات اشاره و تصریح کرد: در فرآیند بازتنظیم تقویم انتخابات، حقوق قانونی که رعایت آنها برعهده انجمن نظارت بر انتخابات است، مورد توجه قرار گرفت. همچنین دقت و سرعت را توامان منظور کردیم.

دبیر انجمن نظارت بر انتخابات درباره روند بررسی اعتراض‌ها تشریح کرد: طبق آیین‌نامه در انجمن ۵ روز فرصت بود تا اقدامات هیات‌های نظارت و اعتراض‌های واصله را بررسی کنیم. کاندیداها هم سه روز مهلت داشتند تا نسبت به ثبت اعتراض‌های خود اقدام کنند. در تقویم قبلی، سه روزی که حق کاندیدا بود به طور کامل لحاظ شد؛ اما ۵ روزی که برای انجمن باید دیده می‌شد چون از همان ابتدای امر به دلیل تغییر در آیین‌نامه اجرایی، انجمن نظارت بر انتخابات یک ماه دیرتر تشکیل شد، به یک روز کاری کاهش پیدا کرد.

او بر اساس جدول زمان‌بندی جدیدی که تعریف شده گفت: بر این اساس انجمن تا پنجشنبه ۲۷ بهمن ساعت ۲۴ مهلت دارد تا بررسی‌های لازم را انجام داده و نظر خود را درباره اعتراض‌های واصله اعلام کند. به افرادی که احراز اهلیت آنها انجام نشده باشد اطلاع‌رسانی می‌شود و این افراد سه روز کاری یعنی تا ۲ اسفند مهلت دارند اعتراض خود را نسبت به رای انجمن نظارت در دبیرخانه شورای عالی نظارت ثبت کنند.

سنجابی افزود: به دنبال آن ۳ روز کاری فرصت لازم است تا اعتراض‌ها توسط انجمن نظارت رسیدگی شود و بدین‌ترتیب شنبه ۶ اسفند پرونده‌ها بررسی شده و نتیجه به شورای عالی نظارت داده می‌شود تا ظرف ۵ روز کاری در شورا نیز بررسی شده و پنجشنبه ۱۱ اسفند با نهایی شدن رای شورای عالی، لیست کاندیدا به صورت عمومی منتشر می‌شود. کاندیدای تایید صلاحیت شده از ۱۲ تا ۱۹ اسفند برای تبلیغات مهلت دارند. از ۸ صبح روز جمعه ۱۹ اسفند انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی برای کاندیدا ممنوع است تا ۸ صبح شنبه ۲۰ اسفند که انتخابات به صورت سراسری تا ساعت ۱۸ برگزار خواهد شد.

دبیر انجمن نظارت بر انتخابات خاطرنشان کرد: در روند برگزاری انتخابات اگر لازم شد به صورت سراسری یا در حوزه‌های انتخاباتی مشخص، زمان را به مدت سه ساعت تمدید می‌کنیم که همان موقع اعلام می‌شود.

 

لینک کوتاه : https://sanatvabazarpress.com/?p=1506

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.